Saturday, March 12, 2011

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LETTER
Archdiocese of Matera - Irsina

by Archbishop Salvatore LIGOR

FOR LENT 2011



My dear brother priests and all the faithful

of this beloved Church di Matera-Irsina.

1. Con gioia vivo questo appuntamento annuale perché mi permette di formulare alcune riflessioni che nascono dal profondo del mio cuore e di poter manifestare, ancora una volta, quanto desideri essere vicino a ciascuno di voi.

Questa vicinanza sarà vissuta in modo particolare quest’anno in occasione dell’indizione della Visita Pastorale, che già stiamo preparando mediante gli incontri con i Consigli Pastorali parrocchiali per prendere maggiore coscienza di camminare insieme sotto la mia guida.

From these meetings comes the desire by all to achieve "the mission of the Church today of a story of humanity thirsting for truth, eager to rediscover the meaning of life , looking for points of reference to satisfy the thirst for happiness " (Introduction worksheets in preparation for the Pastoral Visit.)

becomes urgent to start the New Evangelization which calls to our Church "to proclaim Jesus Christ ... and to meet this man, perchè diventi parte integrante dell’annuncio”.

Tutti noi speriamo che la Visita Pastorale metta la nostra Chiesa e le singole comunità “in stato di missione permanente, alla ricerca degli uomini e delle donne, delle famiglie … di coloro che popolano il Cortile dei Gentili … e che attendono una proposta di fede autentica” (ibidem). Soprattutto questi motivi mi spingono a ricordarvi, come ogni anno, gli elementi essenziali che sono importanti per un costante rinnovamento di vita che porti a celebrare degnamente la Pasqua del Signore.

Today I realize that the social context in which we live is not easy to speak of spiritual values, not only far, but also to those who are near and placed in the church community.

The most obvious cause of this is the secularization understood not as a distant phenomenon for analysis in abstract academic debate, but as something that has invaded every aspect of daily life and develops a mentality in which God is, in fact, absent, in whole or in part, by the existence and human consciousness.

The Pope's voice is very clear in this regard and should be taken into consideration. Benedict XVI there repeats insistently for some time and I am pleased to bring to your attention a passage from his speech to the Pontifical Council for Culture, held in March 2008: "This secularization is not only an external threat to believers, but is already becoming clear some time within the Church itself. Perverts inside and deep Christian faith and, consequently, the lifestyle and daily behavior of believers. They live in the world and are often marked, if not conditioned by the culture of imposing models and contradictory impulses, the practical denial of God: there is no più bisogno di Dio, di pensare a Lui e di ritornare a Lui. Inoltre, la mentalità edonistica e consumistica predominante favorisce, nei fedeli come nei pastori, una deriva verso la superficialità e un egocentrismo che nuoce alla vita ecclesiale”.

Questa visione di vita, tratteggiata accuratamente nei particolari dal Papa nel suo discorso, è entrata prepotentemente in mezzo a noi e pertanto diviene quanto mai improrogabile attivare da parte di tutti noi una reazione edificante ad un simile stato di fatto. E’ urgente ribadire il richiamo dei valori alti dell’esistenza, la necessità del ritorno in noi stessi come è riuscito a fare the son of the parable of Luke (cf. Lk 15, 11-32) to feel the nostalgia of the Father, the need to rediscover the primacy of God in daily life, but especially to make reality of life as we is remembered in the liturgy of Ash Wednesday "Repent and believe the Gospel."

"By his wounds you were healed" (1 Peter 2:24) .


2. La santa Quaresima che inizia con il segno della cenere sul capo, ci sollecita ad una maggiore responsabilità e consapevolezza di appartenenza ecclesiale nella nostra vita cristiana per vivere pienamente la celebrazione del Paschale Sacramentum.

Il cammino quaresimale è celebrazione sacramentale della nostra conversione (cfr. Orazione colletta, I domenica di Quaresima) , donato a noi dalla Sapienza divina per crescere nella conoscenza del mistero di Cristo e testimoniarlo con una degna condotta di vita.

Rientrare in sé (cfr. Lc 15,17) is the proposed itinerary to the believer from forty days of Lent. The process of conversion that allows the Christian to experience the nostalgia of God the Creator and Father (cf. Lk 15, 18-19) , and to understand that Adam was born sick, is cured only with that one in Christ Jesus Sacrifice is eternal redemption and salvation for all. Jesus is the Lamb who has taken upon himself the sins of the world, shared human nature to death, death on a cross to redeem us from the slavery of evil and restore to its original dignity as children of God

The Christian has received this gift through the sacrament of baptism, but the contradiction remains in him, a consequence of original sin, which has weakened human nature, it needs to mature in faith every day of his earthly existence.

The words of the Apostle to the Romans are explicit about "mine is the desire for good, but not the capacity to implement it, because I do not do the good I want but the evil I do not want " (Rom 7, 18-19).

The comment more clear to us what St. Paul says it offers Benedict XVI when he asserts: "This inner contradiction of our being is not a theory. Each of us experiences every day. Above all, we always see around us the prevalence of this second will. Just think of the daily news of injustice, violence, deceit, lust. Every day we see it is a fact " (General Audience 3.12.2008) .

the grace of redemption, received the gift of Baptism, we have transformed from within, but did not eliminate the need in us to fight with all our strength and to live in a continuous conversion di vita.

In questo tempo quaresimale dobbiamo rientrare in noi stessi facendoci inondare dalla grazia sacramentale. Dobbiamo prendere coscienza della fragilità della condizione umana e renderci conto di poter uscire dal disimpegno nello scegliere il bene. Ma soprattutto dobbiamo orientarci alla testimonianza della carità con l’aiuto costante del dono pasquale “Convertici a te, o Padre, nostra salvezza, e formaci alla scuola della tua sapienza, perché l’impegno quaresimale lasci traccia profonda nella nostra vita” (Orazione colletta, lunedì I settimana di Quaresima).

“Converte nos, Deus, salutaris noster” è la preghiera che dovremmo quotidianamente rivolgere nei giorni quaresimali a Dio creatore e Padre, riscoprendo il Primato della sua Presenza in noi, liberando il nostro cuore dall’egoistico possesso delle cose materiali, imparando a vivere nella logica missionaria del dono e dell’amore.

“NON DI SOLO PANE VIVE L’UOMO, MA DI OGNI PAROLA CHE ESCE DALLA BOCCA DI DIO” ( Mt 4, 4) .


3. “Per intraprendere seriamente il cammino verso la Pasqua e prepararci a celebrare la Risurrezione del Signore che cosa può esserci di più adatto che lasciarci condurre dalla Parola di Dio?”

Questa domanda che Benedetto XVI propone a tutti noi nel Messaggio per la Quaresima 2011, la faccio anche mia.

Non è necessario “stravolgere” il tempo quaresimale con la ricerca di chissà quale nuova iniziativa pastorale per toccare il cuore dell’uomo. Abbiamo la sua Parola che per five weeks, from day to day and from Sunday to Sunday, lighting up with us on our journey of Lent with a defined route to the conversion and a genuine return to the merciful God.

For the Church, "does not live by herself but of the Gospel and the Gospel always, and again finds the directions for her journey" (Post-Synodal Apostolic Exhortation Verbum Domini 51 ).

Sacred Scripture, as we shall at the time of Lent, the Christian not only helps to get in attitude di ascolto, ma lo sostiene, lo motiva nel riformulare la sua esistenza stimolando un deciso ritorno al Padre e un rinnovamento radicale di vita. Nel dialogo con Dio, che nasce immediato dall’ascolto attento della sua Parola, “comprendiamo noi stessi e troviamo risposta alle domande più profonde che albergano nel nostro cuore. La Parola di Dio, infatti, is not opposed man not mortify his want authentic indeed them lights, purifying and bringing to completion " (VD 23).

The Word of God is living and active (cf. Heb 4:12) in the liturgical and when we hear ourselves before the great mystery of faith that this he says.

Attentive listening to the Word and faithful, during Lent, it helps to grasp "the act of God in salvation history and the personal life of every member" (VD 53 ) .

In this pastoral year the Lenten meeting with the Word calls us to walk the path of the baptismal A cycle of the Lectionary and especially the five Sundays to give us the essential reasons which turn our attention of faith. Baptized as we invited, with the gradual approach that is characteristic of divine wisdom, to understand increasingly inadequate as we are finding and remove the sin and the temptations that produce (The Sun) .

Like Jesus in the desert we can overcome the temptations of the devil not only relying on ourselves, but mainly relying on "every word that proceeds from the mouth of God" (Mt 4, 4) .

Christians amid the many situations of precariousness and fall, in the Lenten journey to the Father, would think to build alternative routes and remedies only apparent.

The Liturgy of the Second Sunday of Lent, presenting the mystery of the Transfiguration, the disciple ensures the possibility of victory, and even more, the glory, but with the only condition to follow Jesus faithfully, as requested by the Father in the Gospel passage, "This is my Son, the Beloved: listen to him" (Mk 9, 7) .

the Lenten journey continues offering the baptized, who want to immerse themselves in the mystery of God to celebrate Easter, the opportunity to retrace those steps necessary, of their catechumenal to go to the roots of his life of faith and renew in this way the complete identification with Jesus Christ received in Baptism (cf. Jn 15, 1 - 7).

There are three steps that are proposed by the Word of God: Jesus is the water welling up to eternal life (cf. Jn 4:14 - Third Sunday) ; Jesus is the light that enlightens every man (cf. Jn 1:9 - Fourth Sunday) , Jesus is the life vice death (cf. Jn 11, 25-26 - Fifth Sunday).

Nel tempo quaresimale, illuminati dalla Parola di Dio, celebriamo nella ritrovata gioia interiore, il mistero della passione-morte-risurrezione del Maestro.

Il battezzato è sanato da questo Mistero attraverso il nuovo ed eterno sacrificio di Gesù che “spezzando i vincoli della morte, risorge vincitore del sepolcro” (annunzio pasquale) .

4. Concludo con un riferimento al 150° anniversario dell’Unità d’Italia, evento storico in cui si intrecciano elementi di memoria, di riflessione e di prospettiva per la nostra Nazione.

In comunione con il Presidente della Conferenza Episcopale Italiana, Card. Angelo Bagnasco, esprimo la convinta e responsabile partecipazione della nostra Comunità ecclesiale a tale momento, in spirito di leale collaborazione per la promozione dell’uomo e il bene del Paese.

Vi affido alla protezione di Maria S.ma della Bruna e faccio mio l’invito che Papa Benedetto XVI nel suo messaggio per la Quaresima rivolge a tutti i credenti: “Rinnoviamo in questa Quaresima l’accoglienza of grace that God has given us in Baptism, to enlighten and guide all our actions. "

wish to prepare ourselves to fully live the good work of the Pastoral Visit to following Christ in a way more generous and genuine.


Matera, February 22, 2011,
Feast of the Chair of St. Peter


+ Salvatore Ligorio
Archbishop of Matera - Irsina


entrance song for Lent: Parce Domine

A song of income which is always good in Lent: Parce Domine. Here is the text with music and translation. As always, the teacher of the Gregorian video of John Vianini of Milan that allows us to learn good singing.



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